Informes Informes

12/04/2024 Colóquio (Webinar) Optical Thermodynamics and Bose-Einstein Condensation in Multimode Fibers - Günter Steinmeyer (Instituto Max Born e Dep. de Física, Univ. Humboldt, Berlin, Alemanha)

Prezados membros do DF,

Segue abaixo informações sobre o Colóquio (Webinar) que será apresentado nesta sexta-feira, dia 12/04/2024

Palestrante:

Günter Steinmeyer, Instituto Max Born e Dep. de Física, Univ. Humboldt, Berlin, Alemanha

Título:

Optical Thermodynamics and Bose-Einstein Condensation in Multimode Fibers

Abstract:

Optical fibers are a key component for optical communication, ultrafast laser sources, and frequency comb technology. While most of these systems currently rely on single-mode fibers, recent reports of beam self-cleaning in highly multimode optical systems stimulated renewed interest in multimode fibers. In order to adequately describe optical nonlinearities in these systems, a promising thermodynamic approach has emerged. Using thermodynamic concepts like temperature, chemical potential, and entropy, beam self-cleaning can be understood in analogy to Bose-Einstein condensation, that is, as a phase transition from disordered laser speckle to a solitary beam profile, which is accompanied by a sharp drop in entropy and temperature.

“Short bio”

O Prof. Günther Steinmeyer obteve seu doutorado em 1995, na universidade de Hannover, Alemanha. Posteriormente, realizou estágios pós-doutorais no MIT (EUA) e ETH Zurich (Suíça), até assumir a posição de chefe do departamento C2, "Solid State Light Sources", no Max Born Institute for Nonlinear Optics and Short Pulse Spectroscopy em Berlim em 2002. Sua pesquisa envolve temas como óptica não linear com pulsos de poucos ciclos, filamentação, estabilização da fase envoltória-portadora, bem como propriedades estatísticas na frente de onda, como a observação de análogos de rogue waves no regime de multifilamentação. É Fellow da Optica, APS e URSI, e desde 2017 Full professor na Univ. Humboldt em Berlim.

Através do Linkhttps://meet.google.com/wpx-eiva-vbn

Horário: 16h00